Тематический план
-
-
Как правильно произносить звуки в английском языке / Фонетика для начинающих
Top 5 most popular myths about learning English/ТОП 5: ПОПУЛЯРНЫЕ мифы при изучении Английского -
4.4 Мбайт документ PDF Загружено 23/09/25, 17:15
Бурова, З. И. Учебник английского языка для гуманитарных специальностей вузов / З. И. Бурова. — 8-е изд. — М.: Айрис-пресс, 2011. — 576 с. — (Высшее образование).
-
Английский для филологов Учебно-методическое пособие / А.С. Калачян, С.С. Тадевосян. – Ер. Изд-во РАУ, 213 с.
-
LANGUAGE FOUNDATIONS (БАЗОВЫЕ ЭЛЕМЕНТЫ ЯЗЫКА)
Цель раздела: освоение базовой грамматики и лексики для простых коммуникативных ситуаций.
-
Introductory. English alphabet and pronunciation. Spelling and stress.
-
Phonetics. Word order in English. Tongue twisters.
-
My favourite song. Parts of speech overview.
-
Nouns: singular and plural forms, countable and uncountable nouns. Articles: a/an, the, zero article.
-
Verb “to be” in Present Simple.
-
Present Simple: form, use, adverbs of frequency.
-
Question and negation patterns in Present Simple.
-
Vocabulary: people, family, professions, daily routines.
-
Revision test and conversational practice.
-
Дать ответ на задание
Rule
Pronouns (местоимения) заменяют существительные, чтобы не повторять их.
• I, you, he, she, it, we, they — subject pronouns (подлежащие).
• me, you, him, her, it, us, them — object pronouns (дополнения).Possessive adjectives показывают принадлежность:
• my, your, his, her, its, our, their + существительное.
Example: My book is on the table.Possessive pronouns заменяют фразу с принадлежностью:
• mine, yours, his, hers, its, ours, theirs.
Example: This book is mine.We use subject and object pronouns to avoid repetition.
• John is tall. He is a student.
• I see John. I see him.Possessive adjectives go before nouns: my car, your house, their school.
Possessive pronouns stand alone: mine, yours, hers, ours, theirs.Be careful:
• Its (без апострофа) — принадлежность.
• It’s = It is.Pronouns and possessives help make speech natural and cohesive.
• Reflexive pronouns: myself, yourself, himself, herself, itself, ourselves, yourselves, themselves — show that the subject and object are the same.
Example: He taught himself French.
• Possessive adjectives modify nouns; possessive pronouns replace them.
This is my idea → This idea is mine.
• Avoid double possession: a friend of mine (not my friend’s of). -
Articles in English: Rules, Examples, and Practice
1. Definite Article: “the”
2. Indefinite Articles: “a / an”
3. Zero Article (no article)
-
Instructions:
This is a learning (practice) text designed to help you improve your use of English articles. Read the text carefully and fill in each blank with the correct article: a, an, the, or leave it blank if no article is needed (zero article).
Tips:
• Use “a” before singular nouns starting with a consonant sound.
• Use “an” before singular nouns starting with a vowel sound.
• Use “the” for something specific or already mentioned.
• Use zero article for plural or uncountable nouns when speaking generally.Goal:
Complete all blanks correctly to practice using definite, indefinite, and zero articles in context. -
LEVEL A TASKS (Basic Pronunciation Skills)LEVEL B TASKS (Fluent Communication Skills)SELF-ASSESSMENT CHECKLISTAfter completing the tasks, honestly evaluate yourself:Listening Skills:-
☐ I can distinguish between similar sounds (ship/sheep) -
☐ I understand when people speak at normal speed -
☐ I can identify word stress in new words
Speaking Skills:-
☐ People understand me when I speak -
☐ I can use correct intonation for questions -
☐ I link words naturally in sentences
Reading Skills:-
☐ I can guess pronunciation of new words -
☐ I know where to put stress in longer words -
☐ I can read aloud with natural rhythm
-
-
Получить оценку Получить проходной балл
Кросс-культурный элемент
-
Просмотреть
Работа с текстом песни по алгоритму:
Алгоритм см. на странице
-
1. Verb “to be” (am / is / are)
Используется для описания того, кто ты, откуда, где, какой:
• I am a student.
• You are my friend.
• He / She / It is from Tiraspol.Negative: I’m not, You aren’t, He isn’t
Question: Am I? Are you? Is he/she/it?2. Present Simple — форма и употребление
Используется для описания регулярных действий, привычек и фактов.
• I go to school every day.
• She plays the piano.
• The sun rises in the east.Form:
• I / You / We / They + V1 → work
• He / She / It + V1 + -s → worksNegatives and Questions:
• I don’t play. / Do you play?
• He doesn’t play. / Does he play?3. Adverbs of Frequency (наречия частоты)
always – usually – often – sometimes – rarely – never
→ перед глаголом (I often read books),
→ после to be (She is always late).1. Verb “to be” in Present Simple:
I am / You-We-They are / He-She-It is
• Use it for identity, feelings, location.
She is tired. / They are at home.Negatives: isn’t / aren’t
Questions: Is she? Are they?2. Present Simple – Form and Use:
Used for habits, routines, general truths, schedules.
• I work in Tiraspol.
• He studies every day.
• Water boils at 100°C.Forms:
• • : He plays tennis.
• − : He doesn’t play tennis.
• ? : Does he play tennis?3. Adverbs of Frequency:
always, usually, often, sometimes, rarely, never
Position:
• after to be → She is often late.
• before main verb → I often read books.1. Verb “to be” in Present Simple
Used for states, facts, identity, and descriptions.
• I am interested in history.
• They are not ready yet.
• Are you sure?No do/does in questions or negatives with to be!
2. Present Simple – Full Structure
• Affirmative: She works hard.
• Negative: She doesn’t work on Sundays.
• Question: Does she work from home?Use for:
• routines, habits (I always drink coffee in the morning.)
• general truths (Cats like milk.)
• fixed events (The train leaves at 6 p.m.)3. Adverbs of Frequency
always (100%) → never (0%)
Position:
• before main verb (I often read.)
• after to be (He is never late.)
• sometimes at start/end for emphasis (Sometimes I walk to work.) -
Дать ответ на задание
Rule: People, Family, Profession
At all levels of English, we use special words to describe who people are, how they are related to us, and what they do.
1. People
“People” means all human beings — men, women, and children.
We use nouns and adjectives to describe them:
• a man, a woman, a child, a friend, a student
• tall, young, kind, friendlyWe can describe appearance (She has long hair), age (He is old), or character (They are polite and helpful).
2. Family
Family words show relationships between people.
Basic members: father, mother, sister, brother, grandmother, grandfather.
Wider family: aunt, uncle, cousin, niece, nephew, parents, children.
We can use ’s to show possession:
• Anna’s father is a doctor.
• My mother’s brother is my uncle.We can also use whose to ask about relationships:
• Whose bag is this? It’s my brother’s.3. Profession
A profession (or job) tells what a person does for work.
We use a / an before the name of a profession:
• I am a teacher.
• She is an engineer.
In the plural, we do not use an article:
• They are doctors.Typical job verbs describe what people do:
• A teacher teaches students.
• A doctor helps sick people.
• A driver drives a car or bus.
• An artist paints pictures.4. Grammar Patterns
• With professions and family words, we use the verb to be:
I am a student. / He is my brother.
• To describe people, we use adjectives:
She is kind and clever.
• To talk about relationships or jobs in general, we use the Present Simple:
My father works in a hospital. / My sister studies at school. -
Дать ответ на задание
Prepositions of time:
• in — месяцы, годы, времена года: in July, in 2024, in winter
• on — дни и даты: on Monday, on 5th May
• at — часы и точное время суток: at 7 o’clock, at nightPrepositions of place:
• in — внутри: in the room, in Tiraspol
• on — на поверхности: on the table, on the wall
• at — у, возле, точка: at the door, at the bus stop, at schoolPrepositions of time
• in → months, years, parts of the day: in April, in 2010, in the afternoon
• on → days, dates, holidays: on Friday, on 25th December, on New Year’s Day
• at → exact times and short expressions: at 9 a.m., at night, at the weekend, at ChristmasPrepositions of place
• in → inside something or a city/country: in the kitchen, in Tiraspol, in Moldova
• on → on a surface or floor: on the wall, on the floor, on the table
• at → specific point or event: at home, at school, at a concert, at the cornerPrepositions of Time
We use:
• in for longer periods: in 1999, in winter, in the 21st century
• on for specific days and dates: on Sunday, on 10th July, on my birthday
• at for precise times and short fixed expressions: at 6 p.m., at noon, at night, at the weekendOther useful phrases:
• in the morning / afternoon / evening
• at the moment, at the same time, at the beginning / end of the dayPrepositions of Place
• in → enclosed or defined spaces (in the box, in the city, in a building).
• on → surfaces or lines (on the table, on the street, on the coast).
• at → points or specific locations (at home, at work, at the airport, at the bus stop).Fixed phrases:
at the top / bottom, in front of, behind, next to, between, opposite. -
Дать ответ на задание
We use special words to talk about what people look like (appearance) and what they are like inside (character).
Appearance → tall, short, thin, fat, young, old, beautiful, handsome, with blue eyes, with long hair.
Character → kind, friendly, nice, lazy, polite, happy, shy.Grammar pattern:
• He is tall.
• She has long hair.
• They are friendly.When we describe a person, we talk about their appearance (what we see) and personality (how they behave).
We can use be and have got:
• He is tall and strong.
• She has got short blonde hair.To describe character, we use adjectives: polite, cheerful, serious, helpful, shy, clever.
We can join adjectives with “and” or commas:
• She is kind and intelligent.
• He is tall, slim, and quiet.When describing a person, we combine physical features (height, build, face, hair, eyes, clothes) with character traits (personality, habits, attitude).
Grammar tips:
• Use be for general qualities (She is generous and calm.).
• Use have/has got for features (He has got short hair.).
• Use present simple for behaviour (He often helps others.).
• Use adverbs of degree to make your description richer: very, quite, rather, a bit, extremely.Examples:
• She is quite tall and very elegant.
• He has got short fair hair and blue eyes.
• She is always cheerful and never rude. -
Получить оценку
Instructions for Students:
Work individually, in pairs, or in small groups.
You will complete three parts of the task — conversation building, role-play, and reflection — according to your level.Part 1 — Conversation Building (all levels)
Read the situations below. Choose one and write a short dialogue (4–6 lines for A1, 6–8 for A2, 8–10 for B1). Use expressions from the vocabulary list.
Situations:
1. Meeting someone for the first time.
2. Talking about your weekend.
3. Discussing your hobbies or favourite films.
4. Inviting a friend to go somewhere.
5. Telling a short funny or surprising story.Example (A1):
— Hi! What’s your name?
— I’m Kate. What’s yours?
— I’m Max. Nice to meet you!
— Nice to meet you too.Example (B1):
— Guess what! I met my favourite singer last weekend.
— Really? Where?
— At the concert in the park. He was super friendly!
— That’s amazing. I wish I had been there!Part 2 — Role-play (pair or group work)
Choose one of the topics and act out a short conversation.
Use at least 5 expressions from the vocabulary list.A1: Greet each other, ask and answer simple questions about name, age, country, or hobbies.
A2: Have a short talk about your daily routine or weekend plans.
B1: Have a friendly debate on a topic (for example: “Watching films at home or in the cinema?” “Summer or winter holidays?”).Part 3 — Reflection (written or oral)
After your conversation, answer:
• What new words did you use?
• What was easy or difficult for you?
• What expressions helped you keep the conversation going?Evaluation Criteria (for teacher use):
• A1: uses basic greetings and simple sentences correctly.
• A2: uses simple conversational phrases and maintains short dialogue.
• B1: expresses opinions clearly and reacts naturally using conversational connectors. -
Просмотреть
-
-
TENSES AND EVERYDAY COMMUNICATION (ВРЕМЕНА И ПОВСЕДНЕВНОЕ ОБЩЕНИЕ)
Цель раздела: развитие грамматической точности и беглости речи при описании действий и событий.
13. Present Continuous: form, use, contrast with Present Simple.
14. Past Simple: regular and irregular verbs.
15. Past Continuous: describing background actions.
16. Contrasting past tenses: storytelling practice.
17. Future forms: will / going to / Present Continuous for future.
18. Modal verbs (can, must, may, should, have to).
19. Everyday dialogues: asking for and giving information.
20. Describing places, cities, and travel experiences.
21. Talking about hobbies, free time, and interests.
22. Expressing preferences, likes and dislikes.
23. Invitations and offers: polite forms.
24. Giving directions and advice.
25. Making and accepting apologies.
26. Role plays and mini-dialogues on daily situations.
27. Section test and summary discussion.
-
Просмотреть
We use Simple Tenses (Present, Past, Future) to describe facts, habits, or completed actions.
We use Continuous Tenses to describe actions in progress at a specific moment (now, in the past, or in the future). -
Просмотреть
We use Continuous Tenses to show that an action is in progress — not finished — at a particular moment in time.
It often answers the question “What is / was / will be happening?”Signal words: now, at the moment, while, when, tomorrow at this time, all day, these days, etc. -
To make negatives, use do/does/did (Simple) or be (Continuous) + not.
To make questions, put do/does/did or be before the subject. -
Дать ответ на задание
The Present Continuous tense (also called the Present Progressive) is used to talk about actions happening now, around now, or temporary situations.
It is formed with am / is / are + verb-ing.Examples:
• I am studying now.
• She is watching TV.
• They are not sleeping.
• Are you listening?We use the Present Simple to talk about regular actions or facts, but the Present Continuous for actions happening at the moment of speaking.
Compare:
• I read books every evening. (Present Simple — habit)
• I am reading a book now. (Present Continuous — action now) -
Дать ответ на задание Получить оценку Получить проходной балл
Выберите правильную форму глагола (Past Simple или Past Continuous).
Дополните предложения, используя Past Simple и Past Continuous.
Вставьте правильную форму глаголов (Past Simple, Past Continuous, Past Perfect).
Напишите короткую историю (5-7 предложений) с использованием Past Simple, Past Continuous и Past Perfect.
-
Дать ответ на задание Получить оценку Получить проходной балл
Выберите правильную форму глагола (Past Simple: регулярные и неправильные глаголы). Вставьте глагол в правильной форме.
Выберите правильную форму глагола (Past Continuous: описываем фоновое действие). Вставьте глагол в Past Continuous.
Вставьте правильные формы глаголов (Past Simple и Past Continuous).
Напишите короткую историю (5-7 предложений), используя Past Simple для действий и Past Continuous для фоновых описаний.
-
Дать ответ на задание Получить оценку Получить проходной балл
Выберите правильную форму глагола (Past Simple или Past Continuous). Вставьте правильную форму глагола.
Дополните предложения двумя глаголами (Past Simple и Past Continuous). Заполните пропуски правильными формами глаголов.
Напишите короткую историю (5-7 предложений) с использованием Past Simple и Past Continuous.
-
Дать ответ на задание Получить оценку Получить проходной балл
Выберите правильную форму глагола (will / going to / Present Continuous для будущего). Вставьте правильную форму глагола.
Заполните пропуски, используя will, going to или Present Continuous.
Заполните рассказ, используя will, going to или Present Continuous.
Напишите короткую историю (5-7 предложений), используя will, going to и Present Continuous для выражения будущих действий и планов.
-
Дать ответ на задание Получить оценку Получить проходной балл
Выберите правильный модальный глагол (can, must, may, should, have to). Вставьте правильный модальный глагол.
Заполните пропуски в предложениях, используя can, must, may, should или have to.
Заполните диалог, вставляя правильные модальные глаголы.
Напишите короткий диалог (4-5 реплик), используя модальные глаголы для просьб, советов и обязательств (can, must, may, should, have to)
-
Дать ответ на задание Получить оценку Получить проходной балл
Выберите правильное слово для описания места.
Заполните пропуски, используя прилагательные для описания городов и мест.
Дополните рассказ, используя слова из списка: museum, park, restaurant, hotel, market.
Напишите короткий рассказ (5-7 предложений) о месте, которое вы посетили или хотели бы посетить. Используйте прилагательные для описания.
-
Дать ответ на задание Получить оценку Получить проходной балл
Выберите правильный глагол, чтобы закончить предложение.
Заполните пропуски, выбрав подходящее слово или фразу.
Заполните диалог, используя слова из скобок.
Напишите короткий текст (5-7 предложений) о своих хобби, что вам нравится или не нравится делать в свободное время.
-
Дать ответ на задание Получить оценку Получить проходной балл
Выберите правильную форму вежливого приглашения или предложения.
Заполните пропуски, используя фразы из списка
Заполните диалог, используя выражения для просьбы и предложения помощи, а также направления.
Напишите короткий диалог (5-6 реплик), где один человек приглашает другого, предлагает помощь и даёт простые указания.
При ответах на приглашения уместно благодарить, например:
-
Thank you for the invitation. (Спасибо за приглашение.)
-
I'd love to! (С удовольствием!)
-
Sorry, I can't. (Извините, не могу.)
Giving directions and advice — давать указания и советы тоже требует вежливости и ясности. Для направления используют:
-
Go straight ahead (Идите прямо)
-
Turn left/right (Поверните налево/направо)
-
It's next to… (Это рядом с…)
-
Take the first/second street (Поверните на первую/вторую улицу)
Для советов популярны модальные глаголы:
-
You should… (Вам следует…)
-
You must… (Вы должны…)
-
You can… (Вы можете…)
-
-
Дать ответ на задание Получить оценку Получить проходной балл
В английском языке существует множество способов выразить извинения, от простых фраз до более формальных и искренних. Основные выражения для извинений:
-
I'm sorry — простое и универсальное извинение.
-
Excuse me — используется для лёгких ситуаций: когда нужно привлечь внимание или попросить прощения за небольшое неудобство.
-
I apologize — более формальное и официальное извинение.
-
Please forgive me — просьба о прощении, выражает серьёзность извинений.
-
Выражения для усиления извинения: very, so, terribly, например, I'm terribly sorry.
При принятии извинений часто говорят:
-
That's all right.
-
Never mind.
-
Don't worry about it.
-
Apology accepted.
При извинениях важно проявлять искренность и, если возможно, предложить способ загладить вину, например, Can I make it up to you? или Let me help you with that.
Выберите подходящую фразу (“Excuse me” или “I'm sorry”) для каждой ситуации
Заполните пропуски в мини-диалогах
Придумайте ситуацию, где вы должны извиниться за ошибку, и смоделируйте разговор с человеком, принимающим извинения. Используйте фразы: I'm sorry, I apologize, Please forgive me, It won’t happen again, Thank you for understanding.
-
-
Дать ответ на задание Получить оценку Получить проходной балл
Упражнения с пропусками и выбором слов по темам: письменная просьба, письменное извинение, письменное выражение сочувствия, письменное сожаление о недопонимании
1. Письменная просьба
Dear Sir/Madam,
I am writing to (ask / complain / explain) about the recent issue with my order. I would appreciate it if you could (send / ignore / refuse) me the correct products as soon as possible. Please (find / forget / understand) my order details attached to this letter.
Thank you for your (help / delay / problem). I look forward to your (response / mistake / complaint).
Yours faithfully,
[Name]
2. Письменное извинение
Dear Mr. Smith,
I am writing to (apologize / thank / invite) for missing the meeting last week. It was entirely my (fault / success / holiday), and I am deeply sorry for any inconvenience this caused.
Please (accept / reject / ignore) my sincere apologies. I assure you that it (won't / will / might) happen again.
Thank you for your (understanding / anger / silence).
Best regards,
[Name]
3. Письменное выражение сочувствия
Dear Jane,
I was very sorry to hear about your recent (accident / holiday / party). Please accept my deepest (sympathy / thanks / congratulations).
If there is anything I can do to (help / ignore / celebrate), please do not hesitate to ask. You are in my (thoughts / plans / gifts) during this difficult time.
Take care,
[Name]
4. Письменное сожаление о недопонимании
Dear Mr. Brown,
I am writing to (clarify / ignore / refuse) the misunderstanding that occurred during our last conversation. I regret any (confusion / pleasure / success) it may have caused.
Please allow me to (explain / deny / cancel) the situation clearly. I hope this letter (helps / delays / blocks) to restore our good relationship.
Thank you for your (patience / anger / complaint).
Sincerely,
[Name]
-
-
LANGUAGE IN CONTEXT (ЯЗЫК В КОНТЕКСТЕ ТЕКСТА И КУЛЬТУРЫ)
Цель раздела: развитие навыков чтения, аудирования и культурной компетенции.
28. Reading strategies: skimming, scanning, gist understanding.
29. Descriptive texts: people and places.
30. Narrative texts: sequence of events, connectors.
31. Everyday conversations: listening for detail.
32. British and American traditions and holidays.
33. Education system in the UK and the USA.
34. Student life and university culture.
35. Food and dining culture.
36. Media and entertainment: TV, cinema, internet.
37. Describing pictures and commenting on visual material.
38. Writing a short paragraph: topic sentence and coherence.
39. Summarizing and retelling a short story.
40. Making short presentations about cultural topics.
41. Pair discussions: comparing cultures.
42. Section test and feedback.
-
ACADEMIC SKILLS AND PROFESSIONAL ORIENTATION (АКАДЕМИЧЕСКИЕ И ПРОФЕССИОНАЛЬНЫЕ НАВЫКИ)
Цель раздела: формирование академической грамотности, письменных и аналитических умений.
43. Academic vocabulary and structure of an academic text.
44. Writing a short essay: introduction, main body, conclusion.
45. Linking words and logical connectors.
46. Describing graphs and charts (language of description).
47. Making short oral reports.
48. Note-taking and summarizing lectures.
49. Vocabulary for philological studies (linguistics, literature, culture).
50. Describing language phenomena: basic linguistic terms.
51. Reading and discussing adapted literary texts.
52. Critical thinking: expressing opinion and argumentation.
53. Revision and preparation for the final oral test.
54. Final test and reflection on progress.
-
Основные отличия речевого этикета британского и американского английского
-
Формальность и косвенность:
В британском английском стиль общения обычно более формален и косвенен. Британцы часто используют вежливые и «смягчённые» выражения, например, вместо прямого отказа говорят:
-
I’m not sure that’s a good idea. — вместо резкого «No».
Американский английский более прямолинеен и открыт: -
No, I don’t think that will work.
Это отражается в повседневном речевом этикете — американцы обычно говорят, как думают, а британцы стараются быть тактичнее.
-
Использование вежливых формул:
Британцы активно используют слова «please», «thank you», «sorry» очень часто и в разных ситуациях, даже когда это кажется излишним. Например:
-
Sorry to bother you, but...
Американцы менее формальны в таких случаях, хотя тоже вежливы.
-
Выражение благодарности и извинений:
В британском английском более распространены повторные извинения и благодарности, чтобы подчеркнуть уважение и вежливость.
В американском — достаточно одного выражения. -
Обращение и титулы:
В Британии чаще используют фамилии с титулами (Mr., Mrs., Dr.) при официальном или деловом общении. В США быстрее переходят на имена и менее формальны в обращениях.
Примеры различий в вежливых выражениях
Ситуация Британский английский Американский английский Приглашение Would you care to join us? Do you want to come with us? Просьба Could you possibly...? Can you...? Извинение I’m terribly sorry. I’m so sorry. Благодарность Thank you ever so much. Thanks a lot. -
-
-
При прохождении мимо кого-то в узком коридоре британец скажет: Sorry to trouble you, чтобы вежливо привлечь внимание.
-
В такой же ситуации привлечения внимания от американца скорее услышите: Excuse me, или просто Sorry!
-
В ресторане при просьбе официанту британцу типично выступить в форме: Could you please bring the menu?
-
При просьбе официанту американца прозвучит более прямое: Can you bring me the menu, please?
-
При получении услуги британец часто скажет: Thank you very much indeed или I’m terribly grateful.
-
Американец чаще скажет: Thanks a lot или просто Thanks!
-
Если что-то произошло по ошибке, британцы скажут: I’m terribly sorry for the inconvenience.
-
При ошибке американец скажет: I’m so sorry about that.
-
При разговоре с незнакомым человеком в общественном месте британец скажет: Excuse me, would you be so kind as to tell me the time?
-
В разговоре с незнакомыми американцы изъясняются часто проще и понятнее: Excuse me, can you tell me the time?
-
Об отказе британцы говорят с осторожностью: I’m not sure that would be possible, I’m afraid.
-
Разрешение или отказ американцы выражают проще: I don’t think that’s going to work.
-
Британцы любят использовать выражения с модальными глаголами could, would, might для смягчения просьб и извинений.
-
Американцы чаще используют can, will, should без излишнего смягчения, что кажется более прямым.
-
-